16
2017
82. Mistrzostwa Polski Modeli Swobodnie Latających – Leszno
W dniach 15-17 września 2017 na lotnisku Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie zostały rozegrane 82. Mistrzostwa Polski Modeli Swobodnie Latających. Rywalizacja w klasach dużych form F1A,B,C. Krośnianie z świetnymi rezultatami! Michał Słyś Mistrzem Polski, a Michał Śliwiński II Wice Mistrzem. Drużyna Aeroklubu Podkarpackiego w składzie: Michał Słyś, Michał Śliwiński i Henryk Czekański Drużynowym Mistrzem Polski.
W dniach 15-17 września 2017 na lotnisku Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie zostały rozegrane 82. Mistrzostwa Polski Modeli Swobodnie Latających. Rywalizacja w klasach dużych form F1A,B,C. Po 13 latach przerwy ponownie rozegrane na lotnisku w Lesznie.
Mistrzostwa Polski to najważniejsze zawody w ciągu sezonu. Start w nich gwarantuje rywalizację w szerokim gronie i zmierzenie się z najlepszymi zawodnikami w kraju. Pojedyncza impreza, za którą można zdobyć sporo punktów do przyszłorocznej Kadry Narodowej, a mała strata w choćby jednym locie, często wyklucza z rywalizacji o dobre miejsce.
Rywalizacja polega na wykonaniu pięciu lotów, o minimum zadanej długości lotu. W przypadku, gdy kilku zawodników uzyska komplet lotów maksymalnych następują dogrywki z wydłużonym czasem lotu.
Krośnianie z świetnymi rezultatami:
Michał Słyś Mistrzem Polski, a Michał Śliwiński II Wice Mistrzem. Drużyna Aeroklubu Podkarpackiego w składzie: Michał Słyś, Michał Śliwiński i Henryk Czekański Drużynowym Mistrzem Polski.
Relacja poniżej:
Prognozy pogody na kilka dni przed zawodami nie były zbyt obiecujące… może będzie padać? …a jak nie to będzie mocny wiatr? Pogoda w tym roku nie rozpieszcza modelarzy, ale tym razem w kluczowym dniu było słonecznie z lekkim zachmurzeniem, w miarę ciepło, a wiatr w porywach osiągał może 2m/s. Wymarzona pogoda, choć chwilami dość skutecznie utrudniająca holowanie modeli szybowców.
Krośnieńska ekipa liczyła 5 zawodników (Henryk Krupa, Henryk Czekański, Roksana Gądek, Michał Śliwiński, Michał Słyś) i jednego pomocnika (Justyna Gądek). Do Leszna mamy prawie 600km, więc konieczny był wyjazd w piątek. Wieczorem kolacja na lotnisku i później odprawa zawodników i Otwarcie Mistrzostw przez sędziego głównego Norberta Suwałę.
W sobotę pierwsza kolejka zaplanowana na godzinę 8 rano. Pobudka, śniadanie i jakoś około 7 byliśmy na lotnisku, gdzie spora część zawodników już trenowała. Kilka lotów próbnych celem wybadania warunków na lotnisku i drobnych korekt w modelach. W międzyczasie udało mi się poplątać swój ulubiony hol – mokra trawa + brak wiatru i za duży zapas na ziemi – na pierwszą kolejkę z Michałem Śliwińskim przychodzimy nieco spóźnieni, ale hol uratowany.
W biuletynie organizator umieścił informacje o parkowaniu samochodów po bokach lini startu, a nie centralnie przed nią, niestety jak to zwykle była nie było z tym łatwo. Koniec końców, po przeparkowaniu kilku pojazdów zrobiła się wystarczająca luka. Oczywiście problem taki jest mniej dokuczający dla gumówkarzy i silnikówkarzy, ale szybownikom między samochodami nie holuje się ani wygodnie, ani bezpiecznie. Linia startu F1A rozłożona ciut za bardzo „w przód”, tym samym wypuszczanie modelu przez pomocnika regulaminowe 5m od komisji bywało utrudnione. Zrozumieć można juniorów cofających się do tyłu 50m, ale co poniektórzy seniorzy w moim odczuciu przesadzali, bo na prawdę bez problemu wystarczyło cofnąć się te 10-20 metrów. Niby mało ważny przepis, ale wprowadza porządek, a tak nawet nie wiadomo którędy przejść, aby nie zahaczyć o jakiś hol (pomijając te wiecznie nie pozwijane…).
F1A – szybowce
Pierwsza kolejka, bez zaskoczenia, na 240 sekund. Kolejne trzy na 180 i ostatnia ponownie 240 sekund. Każda trwa 55 minut + 5 minut przerwy.
Do rywalizacji w klasie modeli szybowców stanęło 35 zawodników. Maksy w pierwszej turze lotów robi jedynie 12 zawodników (w tym trzech krośnian). Trochę to dziwi, warunki chyba dość łatwe, bo są już noszenia termiczne. Wtopy zaliczają nawet doświadczeni i utytułowani zawodnicy. Najniższe wyniki spowodowane są albo zepsutym strzałem, albo błędnym ustawieniem zegara. Sędziów chronometrażystów w zasadzie brak, trzeba znaleźć sobie kogoś w każdym locie do zmierzenia czasu, wypada aby kogoś obiektywnego – nie ze swojego klubu. Zasadniczo, bez większych problemów, zdaje to egzamin.
W drugiej kolejce już więcej maksów, a w trzeciej braki ma tylko 5 zawodników. Na tą chwilę 9 zawodników ma komplet czasów maksymalnych. W między czasie wiatr na chwilę wykręca się w stronę drogi, ale po jakiś 30 minutach wieje (lub nie wieje, ale ma taki sam kierunek) jak rano. W czwartej kolejce parę wpadek i pretendentów do dogrywki zostaje już ośmiu. Wydaje się, że może zostać tak do końca.
Piąta kolejka na 240 sekund i okazuje się, że na prawdę sporo się „przeszatkowało”. Stanisław Kubit traci 5 sekund, Dominik Skwarek 25, Łukasz Halicki prawię minutę, Dariusz Stężalski dwie, a Kuba Jaraczewski zalicza w tej kolejce zero. Zawodnicy będący w czołówce przed ostatnią rundą zostali rozrzuceni po całej liście. Jeden lot, a straty u niektórych ogromne. Do dogrywki zakwalifikowało się trzech młodych zawodników: dwóch krośnian – Michał Słyś i Michał Śliwiński oraz Piotr Wielosz-Hałasa, ubiegłoroczny Mistrz Polski. Dobra współpraca pomiędzy tymi krośnieńskimi zawodnikami zaowocowała.
Dogrywki bezpośrednio po zawodach. Wieczorem ma się rozwiać i pogoda ma się popsuć. Mało czasu na wyciągnięcie innego modelu lub jakieś próby. Model zmienia jedynie Michał Śliwiński. Szybowce lecą o 13.25, na 6 minut. Standardowe 10 minut czasu startowego. Pierwszy startuje „z prostej” Piotrek, ja już jedno kółko przed nim czuję na holu, że „coś jest”, pozwalam sobie jeszcze na dwa kółka aby się upewnić i strzelam. Gdzieś w międzyczasie, albo zaraz po mnie, leci Michał Śliwiński, który zaprezentował ładny i wysoki strzał swoim dogrywkowym modelem. Cała trójka robi ładny lot na pełne 6minut – nic się nie rozstrzygnęło.
Kolejna dogrywka na 8 minut, za jakieś 40 minut (w międzyczasie lecą gumówki i silnikówki). Piotrek czeka na odpowiedni moment na linii startu. Ja idę w górę i kieruje się w głąb pola. Czuć na holu, że jestem na skraju noszenia, pół kółka model opada, pół trzyma i to na prawdę dobrze. Przemieszczam się więc dalej, kilka kółek, z których w każdym czuć mocne noszenie, ściągam model w dół, rozpędzam i strzelam. Michał Śliwiński również strzela, sporo za moimi plecami, z nadzieją, że się zabierze, ale za późno i za daleko, a do tego zepsuty strzał. Jego model lata 97 sekund. Piotrek robi 219 sekund. Ja co chwilę sprawdzam ile do odpalenia deteru, model odlatuje nieco w przód, kilkaset metrów wysokości (niestety bez altimetru), raczej nastawiam się na lądowanie za lotniskiem. Całe szczęście po jakiś 5 minutach lotu wraca prawie nad miejsce startu, finalnie spada metr ode mnie… prawie udaje mi się go złapać do ręki. Lot na 480 sekund, z którego jestem mocno zadowolony.
Po dwóch dogrywkach i zaciętej rywalizacji w szybowcach: Michał Słyś z Krosna Mistrzem Polski! Piotr Wielosz-Hałasa (Hrubieszów) Wice Mistrzem, a drugi krośnianin Michał Śliwiński z brązowym medalem.
Satysfakcja niewyobrażalna, ze zwycięstwa, z lotu w dogrywce, dodatkowo co najmniej dwie kolejki takie, gdzie poleciało pode mnie kilka osób, co w sumie też jest budujące. MSE Timer na podium x2, czyli spisuje się nie gorzej od konkurencji.
W klasyfikacji drużynowej Mistrzem Polski, trzeci raz z rzędu, zostaje Aeroklub Podkarpacki (Michał Słyś, Michał Śliwiński, Henryk Czekański). Srebro dla coraz mocniejszej UKS „Jedynki” Hrubieszów (Piotr Wielosz-Hałasa, Leszek Kryszczuk, Dominik Skwarek), a brąz Aeroklub Bydgoski (Bartosz Karłowski, Lech Karłowski, Seweryn Nowaczyk).
Pozostali krośnianie na następujących miejscach: Henryk Czekański – 6 miejsce (kilkusekundowa strata w drugiej kolejce), Roksana Gądek – 14, Henryk Krupa – 22.
F1B – modele z napędem gumowym
Adam Krawiec urywa gumę już w kadłubie tuż przed rzutem. Po zmianie modelu i nakręceniu następnej czeka praktycznie do końca kolejki, w powietrzu nie ma nic. Wysokość uzyskana „na śmigle” imponująca, niestety warunki marne. Po pierwszej dogrywce wygrywa Bartłomiej Skibicki z Suwałk czasem 263 sekundy. Miejsce drugie zajmuje Andrzej Poczobut, a o trzecie będą dogrywać się Wiktor Kochańczyk i Eugeniusz Cofalik, ponieważ oboje uzyskali wynik 210 sekund. Kolejny lot na 6 minut. Lepszy okazuje się Cofalik robiąc maksa, Kochańczyk traci 13 sekund i zajmuje czwartą pozycję.
W klasyfikacji drużynowej tytuł drużynowego Mistrza Polski zdobywa OSiR w Suwałkach (Bartłomiej Skibicki, Anna Krzywicka, Natalia Bilewicz), srebro zdobywa Aeroklub Białostocki (Andrzej Poczobut i Daniel Cimochowski), a brąz Gliwickie SML (Adam Krawiec i Tomasz Lipski). Między drugim i trzecim miejscem zaważyły rezultaty uzyskane w dogrywce.
F1C – modele z napędem silnikowym
Od czasu, gdy czas pracy silnika skrócono do 4 sekund, wyraźnie widać, że nie jest już tak łatwo. Nowych zawodników jak na lekarstwo, jedynie Daniel Bogomaz (Mistrz Świata Juniorów F1P 2016) próbuje swoich sił w „dużych” silnikówkach stawiając pierwsze, trudne kroki.
Komplet zrobiło jedynie dwóch zawodników Marek Roman i Piotr Plachetka. Po dogrywce zwyciężył pierwszy z nich (po raz czwarty z rzędu) uzyskując 272 sekund, co dało mu zaledwie 3 sekundy przewagi. Na miejscu trzecim uplasował się Edward Burek (również czwarty raz z rzędu), aktualny Wice Mistrz Świata F1C, z małą 6 sekundową stratą w ostatnim locie. Sekundę za nim Jerzy Włodarczyk. Ciasno w czołówce nie ma co.
W drużynówce zwyciężył najszerzej reprezentowany klub czyli MOKSiR Chrzanów (Jerzy Włodarczyk, Patryk Straś, Daniel Bogomaz). Drugie miejsce zajęło Gliwickie SML (Piotr Plachetka, Mirosław Szendzielarz, Dominik Pełka), a trzecie Aeroklub Warszawski (Marek Roman).
Zakończenie Mistrzostw odbyło się około godziny 20 na parterze w budynku Aeroklubu. Sędzia Główny Norbert Suwała podziękował zawodnikom za przybycie i za rywalizację. On sam został nagrodzony brawami. Organizacja zawodów, w zasadzie w jednoosobowej ekipie, na obcym terenie na pewno nie należy do najłatwiejszych wyzwań. Odśpiewano zwrotkę hymnu Polski, po czym nastąpiła dekoracja zwycięzców. Każdy zawodnik w klasyfikacji indywidualnej otrzymał medal; gustowny, szklany puchar oraz dyplom. W klasyfikacji drużynowej przewidziane zostały dyplomy.
W klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski, w której zwyciężyło Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych, wręczony został dyplom oraz Puchar Przechodni, który ponownie powędrował do Gliwic, na półkę Tomasza Lipskiego.
Po zakończeniu zawodów świętowanie sukcesów, a w niedzielę rano powroty do domów. My wyjechaliśmy o 9 rano, a równo za 6 godzin byliśmy już w Krośnie.
Zachęcam do komentowania, bardziej doświadczonych zawodników do opisania wspomnień z Mistrzostw w Lesznie z dawnych lat.
Galerie zdjęć na stronie chwilowo są nieaktywne, ze względu na ograniczenia dostawcy hostingu.
Poniżej pozwalam sobie zamieścić listę medalistów Mistrzostw Polski w klasie F1A od 1956 roku.
Autorem opracowania jest Henryk Urban.
Źródło: http://www.mlik.pl/forum/viewtopic.php?t=1088
„W nawiasach są czasy lotu dodawane do pierwszego lotu ,taka mała dogrywka 180s +(60)s=240s taki lot był w 1 kolejce.”
1956 1.Stanisław Grzywa 542 2.H.Kozłowski 542 3.T.Gałaszewski 423
1957 1.Wiesław Jakubowski 745 2.Roman Straburzyński 685 3.Sławomir Burski 633
1958 1.Antoni Sulisz 739 2.R.Fidala 673 3.M.Krzyżan 644
1959 1.Bruno Haase 780 2.Antoni Sulisz 757 3.Stefan Jurczeniak 750
1960 1.Bruno Haase 1356 2.Józef Benedikt 1316 3.Tadeusz Kowal 1202
1961 1.Józef Benedikt 1522 2.Stefan Różycki 1480 3.Antoni Sulisz 1478
1962 1.Edward Trzopek 1505 2.Teofil Sikora 1412 3.I.Segała 1388
1963 1.Stefan Jurczeniak 900 2.Antoni Sulisz 885 3.Teofil Sikora 869
1964 1.Antoni Sulisz 900 2.G.Marciniak 879 3.Edward Trzopek 839
1965 1.Antoni Sulisz 1696 2.Engelbert Stebel 1550 3.Jerzy Drozd 1443
1966 1.Stefan Jurczeniak 853 2.Gerard Wojszczak 848 3.Lech Kamionka 847
1967 1.Stefan Jurczeniak 855 2.Engelbert Stebel 820 3.Józef Wojtek 811
1968 1.Antoni Sulisz 1222 2.Paweł Czerny 1218 3.Stefan Jurczeniak 1160
1969 1.Stanisław Wilusz 853 2.Roman Gołubowski 805 3.Leszek Struniawski 801
1970 1.Stanisław Lipiński 1091 2.Antoni Sulisz 972 3.Wiesław Pastuszak 950
1971 1.B.Wieńczyk 875 2.Antoni Sulisz 874 3.Józef Monkiewicz 869
1972 1.Stanisław Lipiński 789 2.Henryk Kapuściński 732 3.Stanisław Kubit 708
1973 1.Wiesław Korczak 1126 2.Antoni Sulisz 1103 3.Andrzej Worobiow 1088
1974 1.Wiesław Korczak 1131 2.Antoni Sulisz 1126 3.Józef Bobowski 1118
1975 1.Wiesław Korczak 1135 2.Antoni Sulisz 1127 3.W.Sobania 1118
1976 1.Roman Gołubowski 1222 2.Tadeusz Kamiński 1209 3.Stanisław Kubit 1198
1977 1.Jerzy Banasiuk 1260 2.Zbigniew Lenartowicz 1246 3.Stanisław Kubit 1239
1978 1.Andrzej Fiłończuk 1260 2.Stanisław Kubit 1227 3.Jerzy Banasiuk 1214
1979 1.Janusz Chomicz 1260+240+300+360 2. Stanisław Kubit 1260+240+300+170 3.Roman Gołubowski 1260+240+119
1980 1.Zbigniew Lenartowicz 1260+240+300 2.Jean Claude Droździk 1260+240+230 3.Franciszek Kańczok 1260+240+178
1981 1.Roman Gołubowski 1260 2.Andrzej Fiłończuk 1245 3.Jean Claude Droździk 1232
1982 1.Stanisław Kubit 1181 2.Jean Claude Droździk 1172 3.Piotr Zajdel 1162
1983
1984 1.Krzysztof Stężalski 1184 2.Roman Gołubowski 1134 3.Wiesław Pastuszak 1108
1985
1986 1.Stefan Jurczeniak 1260+238 2.Stanisław Kubit 1260+226 3.Roman Gołubowski 1260+222
1987 1.Stanisław Kubit 891 2.Roman Gołubowski 888 3.Krzysztof Stężalski 845
1988 1.Stanisław Kubit 1260+240 2.Czesław Ziober 1260+239 3.Stefan Jurczeniak 1237
1989 1.Dariusz Stężalski
1990 1.Jerzy Juraszek 766 2.Dariusz Stężalski 751 3.Krzysztof Stężalski 710
1991 1.Dariusz Dradra 1260+240+202 2.Dariusz Stężalski 1260+240+201 3.Mariusz Urban 1260+240+172
1992 1.Mariusz Kryszczyński 1260+240 2.Piotr Jurkowski 1260+212 3.Jerzy Juraszek 1260+196
1993 1.Stanisław Kubit 1193 2.Mariusz Urban 1089 3.Czesław Ziober 1081
1994 1.Stanisław Kubit 1260+300+162 2.Adam Siama 1260+300+101 3.Wojciech Krupa 1260+240
1995 1.Henryk Urban 1260+300+192 2.Stanisław Kubit 1260+300+189 3.Jerzy Juraszek 1260+231
1996 1.Dariusz Stężalski 840+120+120 2.Stanisław Kubit 840+120+100 3.Roman Gołubowski 840+115
1997 1.Stanisław Kubit 1260+108 2.Zbigniew Paterek 1260+90 3.Grzegorz Kosior 1260+80
1998 1.Mariusz Urban 1177 2.Henryk Urban 1165 3.Leszek Stawecki 1077
1999 1.Stanisław Kubit 1080+93 2.Dariusz Stężalski 1080+84 3.Dariusz Dradra 1050
2000 1.Jerzy Juraszek 1211 2.Dariusz Stężalski 1181 3.Jakub Jaraczewski 1088
2001 1.Jerzy Juraszek 2.Dariusz Stężalski 3.Krzysztof Stężalski
2002 1.Stanisław Kubit 1281 2.Jan Kurgan 1228 3.Wojciech Siódmok 1154
2003 1.Czesław Ziober 1048 2.Konrad Lajszner 1029 3.Stanisław Kubit 1023
2004 1.Stanisław Kubit 1260(60)+92 2.Krzysztof Lehman 1260(60)+75 3.Oskar Bolko 1260(42)
2005 1.Stanisław Kubit 1260(60) 2.Dariusz Dradra 1260(57) 3.Wiesław Moj 1260(48)
2006 1.Wojciech Siódmok 1140 2.Norbert Suwała 1103 3.Kosma Huber 945
2007 1.Krzysztof Tarka 840+226 2.Kamil Halicki 840+208 3.Waldemar Mroczek 840+183
2008 1.Jakub Jaraczewski 660 2.Roman Gołubowski 631 3.Stanisław Kubit 586
2009 1.Czesław Ziober 840+300 2.Łukasz Halicki 840+274 3.Henryk Krupa 840+269
2010 1.Kamil Halicki 1140+270 2.Tomasz Izydorczyk 1140+182 3.Dariusz Stężalski 1140+131
2011 1.Dariusz Dradra 840+240 2.Czesław Ziober 840+220 3.Kamil Halicki 840+211
2012 1.Grzegorz Data 930 2.Krzysztof Stężalski 921 3.Kamil Halicki 904
2013 1.Kamil Halicki 1140 2.Dariusz Dradra 1116 3.Jakub Jaraczewski 1115
2014 1.Stanisław Kubit 1290+251+275 2.Jakub Jaraczewski 1290+251+262 3.Jan Kurgan 1290+246
2015 1.Dariusz Stężalski 600+114 2.Bartłomiej Modrzejewski 600+85 3.Jakub Jaraczewski 600+48
2016 1.Piotr Wielosz-Hałasa 1020 2. Krzysztof Stężalski 1011 3. Michał Słyś 1006
2017 1.Michał Słyś 1020+360+480 2.Piotr Wielosz-Hałasa 1020+360+219 3.Michał Śliwiński 1020+360+97
____________________
Opublikowano: 2017-09-22, 01:46:39