sty
16
2016

Kodeks Sportowy FAI 2016. Zmiany w swobodnych i nowa klasa F1S/”E36″.

Początkiem stycznia pojawił się Kodeks FAI na rok 2016. Jeśli chodzi o tom dotyczący modeli swobodnie latających to myślę, że jest kilka istotnych zmian, o których warto wspomnieć. Spore zmiany w organizacji zawodów, pojawiła się jedna nowa klasa modeli, jak i pozmieniało się co nieco w obecnych klasach.

Zmiana maksymalnej liczby lotów w klasach F1A,B,C – liczbę kolejek zmniejszono do 5, wcześniej było to 7. Są osoby twierdzące, że jeśli ktoś jest w stanie „wylatać 5 maksów” to latanie za 7 nic nie zmienia. Mi osobiście będzie trochę brakować tych 7 kolejkowych zawodów. (pkt 3.1.3a)
Zmiana maksymalnych czasów lotów – ujednolicono maksymalne czasy lotów, dla wcześniej wymienionych 3 klas, pierwsza kolejka to maksymalnie 240 sekund (w F1A było do tej pory 210). Dodatkowo ostatnia kolejka, jeśli pozwalają na to warunki, też może być rozegrana na 240 sekund – pewnie będzie trochę loterii, przy noszeniach może zdarzyć się, że pomimo tego że po starcie model będzie w noszeniu, gdzieś po drodze zostanie z niego „wypluty” i braknie „kilku” sekund do tych 240. Co do pierwszej kolejki, patrząc przez pryzmat F1A, zawodnicy będą pewnie latać modelami „dogrywkowymi”, a Ci którzy takowych nie posiadają przy całkowitej atermice zostaną przesiani i tym samym szybciej odpadną z listy osób dogrywających się. (pkt 3.1.7)
Zmiany w dogrywce – pierwsza dogrywka do tej pory była rozgrywana na 5 minut, obecnie jest to 6 minut. Każda kolejna to 2 minuty więcej. (pkt 3.1.8a)
Wprowadzono też możliwość podziału dogrywki na 2 tury w przypadku, gdy liczba dogrywających się zawodników to przynajmniej 12 i stanowi co najmniej 25% wszystkich zawodników. Przepis podejrzewam, że będzie dość kontrowersyjny, dwie grupy mają lecieć co prawda jedna po drugiej, ale bez wątpienia warunki będą niewyrównane. (pkt 3.1.8f)

Zmiany w klasie modeli silnikowych F1C – zmniejszono czas pracy silnika z 5 do 4 sekund.
Dodatkowo zmianie uległ punkt mówiący o możliwości posiadania „radio determalizatora” obowiązujący od 2014. Od tego roku jest on wymogiem. Spore zmiany w modelach będą musieli wprowadzić silnikówkarze, ten punkt wywiera nacisk na to, aby stosować zegary elektroniczne, bo tak najwygodniej będzie zrealizować obowiązkowy radiodeter. (pkt 3.3.2) 

Zmiany w F1E – zmienna geometria, czyli powierzchnia skrzydeł jest od tego roku niedozwolona. (pkt. 3.5.1)

Zmiany w F1P – tak samo jak w F1E, zmienna geometria, czyli powierzchnia skrzydeł jest od tego roku niedozwolona. Punkt o radiodetermalizatorze, nie został zmieniony i nie jest on wymogiem w takim modelu. (pkt. 6.3.2)

Zmiany w F1G, F1H, F1J, F1K – tak jak powyżej zabroniono zmiennej geometrii skrzydeł (pkt. 3.G.1, 3.H.1, 3.J.1, 3.K.1)

Nowa klasa modeli F1S. Nie, to nie to samo co nasza klasa narodowa modeli latających skrzydeł, posiadająca takie samo oznaczenie. Są to „małe modele z napędem elektrycznym E36”. E od electric a 36 od maksymalnej rozpiętości skrzydeł liczonej w calach. Klasa dość rozpowszechniona na świecie, w Polsce jakoś nie popularyzowana, a dość ciekawa i o prostych, moim zdaniem przejrzystych zasadach. Od jakiegoś czasu przyglądam się informacjom w Internecie o poczynaniach modelarzy w tej klasie i wygląda to naprawdę zachęcająco. Można o niej co nie co przeczytać tutaj: http://e36-f1spage.weebly.com/. Dodatkowo informacje o takich modelach pojawiają się też na facebooku, na grupie o modelach swobodnie latających. U nas w tamtym roku wprowadzono klasę narodową F1Q/M, będącą jeszcze czymś innym niż wspomniane F1S, czas pokaże czy te dwie klasy się rozwiną i jak.

Model klasy F1S
(fot. http://www.cbmodeldesigns.com)

 

3.S Klasa F1S „Małe” Modele z napędem elektrycznym „E36”

3.S.1 Definicja
Model latający, który napędzany jest przez silnik/i elektryczny/ne i w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne , które pozostają nieruchome względem modelu w locie, z wyjątkiem determalizatora.
3.S.2 Charakterystyka techniczna
Mogą być użyte akumulatory Niklowo kadmowe (NiCad), Niklowo wodorkowe (NiMH) i Litowe (Li).  Maksymalna ilość cel to 2 dla akumulatorów litowych albo do 6 dla niklowych. Inne zasady dotyczące baterii zgodne z punktem 3.Q.2.
Zasada B 3.1 z sekcji 4b nie jest stosowana w tej klasie. (Zawodnik nie musi być wykonawcą modelu).
Maksymalny czas pracy silnika………… 10 sekund w lotach zasadniczych.
Minimalna waga…………………………….. 120g
Maksymalna rozpiętość skrzydeł……… 91.44cm (36 cali)
Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 modele.

3.S.3 Liczba lotów
a) Każdy zawodnik jest uprawniony do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b) Tak jak w 3.Q.3.b

3.S.4 Definicja lotu oficjalnego
Tak jak w 3.Q.4

3.S.5 Definicja nieudanej próby
Tak jak w 3.Q.5

3.S.6 Powtórzenie próby
Tak jak w 3.Q.6

3.S.7 Czas lotu
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty.

3.S.8 Klasyfikacja
a) Tak jak w 3.Q.8.a
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych, należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe po zakończeniu rundy zasadniczej. Czas pracy silnika nie powinien przekraczać 5 sekund dla wszystkich lotów dogrywkowych. Maksymalny czas lotu dla pierwszej rundy dogrywkowej powinien wynosić dwie minuty; w każdej następnej o 1 minutę więcej.
c) Tak jak w 3.Q.8.cd) Tak jak w 3.Q.8.d

3.S.9 Chronometraż
a) Parz Sekcja 4b, akapit B.13
b) Mierzony czas lotu jest określony w punktach S.7 i S.8. Całkowity czas lotu jest mierzony od wypuszczenia modelu z ręki do zakończenia lotu.
c) Czas pracy silnika musi być zmierzony albo w locie, albo statycznie przed lotem przy użyciu elektronicznych stoperów z odczytem cyfrowym, o dokładności 1/100 sekundy. Zmierzony czas zaokrągla się w dół do najbliższej 1/10 sekundy. Bateria może być zmieniona, jeśli pomiar był statyczny przed lotem.

3.S.10 Liczba pomocników
Tak jak w 3.Q.10

3.S.11 Organizacja startów
Tak jak w 3.Q.11

 

Polskie tłumaczenie zmienionych punktów, dotyczących F1A,B,C:

3.1.3. Liczba lotów
a) Każdy zawodnik ma prawo do pięciu lotów oficjalnych w Mistrzostwach Świata i Kontynentu. Na innych międzynarodowych imprezach liczba oficjalnych lotów jest pięć chyba, że inna liczba lotów została zapowiedziana z wyprzedzeniem i zatwierdzona przez CIAM.

 3.1.7. Długotrwałość lotów
Maksymalny czas trwania, które należy przyjąć dla oficjalnych lotów w mistrzostwach świata i kontynentu jest cztery minuty w pierwszej rundzie, i jeżeli pozwalają na to warunki – w ostatniej rundzie oraz trzy minuty w pozostałych rundach. W innych imprez międzynarodowych czas maksymalny trzy minuty będzie używany dla wszystkich rund chyba, że różne czasy dla poszczególnych rund (nie przekraczające cztery minuty) zostały ogłoszone wcześniej w Biuletynie zawodów.

3.1.8. Klasyfikacja
b) W przypadku takich samych wyników, w celu ustalenia miejsc indywidualnych, dodatkowe loty dokonuje się po ostatnim locie konkursowym. Maksymalny czas lotu w pierwszym locie dogrywkowym wynosi sześć minut, i ten maksymalny czas lotu zostaje powiększony o dwie minuty w każdym kolejnym Czasy dodatkowych lotów nie mogą być uwzględnione w ostatecznych danych w klasyfikacji zespołowej, służą one dla ustalenia klasyfikacji indywidualnej.
f) Jeśli liczba zawodników zakwalifikowanych do lotów dogrywkowych jest 12 lub więcej i jest większa niż 25% liczby zawodników w konkursie, lot dogrywkowy można podzielić na dwie grupy:
1) Liczba zawodników w każdej grupie będzie jak najściślej równa,
2) Zawodnicy są przydzielani do grupy i pozycji startowej na podstawie losowania,
3) Dla każdej grupy lot dogrywkowy przebiega, zgodnie z innymi przepisami 3.1.8,
4) Druga grupa wykonuje się lot dogrywkowy możliwie jak najszybciej po pierwszej grupie,
5) Wszyscy zawodnicy z obydwu grup, którzy osiągnęli maksymalny czas przechodzą do następnego lotu dogrywkowego,
6) Równa liczba zawodników z każdej grupy może przejść do następnej rundy, z uwzględnieniem zawodników z jednej grupy, którzy wykonali loty poniżej maksymalnego czasu i czasy te wynosiły co najmniej 75% wartości maksymalnej.
7) Jeśli w rezultacie selekcji wg (5) i (6) mniej niż 4 zawodników przejdzie do następnej rundy, to dwaj zawodnicy z najwyższymi czasami lotów w każdej z grup będzie mogło przejść do następnej rundy.
8) Ostateczna pozycja zawodników wyeliminowanych w grupie będzie zgodna z czasem osiągniętym w ich grupie dogrywkowej.

 

Ponadto uległy też zmianom inne tomy kodeksu FAI, pojawiła się nowa klasa F3Uwyścigi zdalnie sterowanych wielowirnikowców FPV (jako przepisy tymczasowe), coś na czasie wobec wszechobecnego „szału” na „drony” i multikoptery. Możliwe, że znajdzie wielu sympatyków.

 

Pełny tekst tomu F1 dotyczącego modeli swobodnie latających:    Pobierz PDF
Miejsca, w których pojawiły się zmiany są oznaczone linią na prawym marginesie.

____________________
Opublikowano: 2016-01-16, 21:23:40

2 komentarze+ Dodaj Komentarz

  • Michał,
    Zmiana dotyczy zawodów w randze Mistrzostw Świat/ Europy.
    Pozostałe zawody krajowe/ międzynarodowe to 5 kolejek po 180s. Organizator musi wyrażnie zaznaczyć w biuletynie, że pierwsza i ostatnia kolejka ma trwać 240s i może wydłużyć zawody do 7 kolejek.
    Co do dwóch grup dogrywkowych jest współczynnik korygujący w pkt 3.1.8 f 7), 8).
    Wszystko w rękach organizatora 🙂
    Pozdrawiam
    Lech – Bydgoszcz

    • Zmiana dotyczy nie tylko zawodów w randze Mistrzostw Świata/Europy, a ogólne klas F1A,B,C; proszę porównać obecną wersję z wersją kodeksu z 2015 roku – choćby liczbę lotów w zawodach krajowych/międzynarodowych do tej pory był zapis że 7.
      Tak, organizator musi zaznaczyć w biuletynie, zresztą wcześniejsze 210/240 sekund w pierwszej kolejce tez musiało być zaznaczone wcześniej w biuletynie.
      Co do grup dogrywkowych to dopiero pokażą zawody jak będzie to wyglądać w praktyce…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  Podpis *

   E-mail *

   Strona

Dbaj o to, by komentarz był wartościowy. Komentarze obraźliwe, wulgarne będą usuwane.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com