23
2018
Mistrzostwa Europy F1A,B,C – Szentes, Węgry – 2018
W dniach 23-28.07.2018r, na Węgrzech, odbyły się Mistrzostwa Europy F1A,B,C. Polskę w kategorii modeli szybowców swobodnie latających F1A reprezentowało dwoje krośnian: Henryk Krupa i Michał Słyś.
Tegoroczne Mistrzostwa Europy F1A,B,C odbyły się w Szentes na Wegrzech (miejsce i organizatorzy Ci sami, co zeszłorocznych Mistrzostw Świata) w dniach 23-28 lipca 2018.
Polskę w poszczególnych kategoriach reprezentowali:
– w klasie modeli szybowców F1A: dwójka krośnieńskich zawodników – Michał Słyś i Henryk Krupa oraz Piotr Wielosz-Hałasa z Hrubieszowa.
– w klasie modeli z napędem gumowym F1B: Adam Krawiec i Tomasz Lipski z Gliwic oraz Stanisław Skibicki z Suwałk.
– w klasie modeli z napędem spalinowym F1C: Marek Roman (Warszawa), Edward Burek (Mielec) i Mariusz Gasiorowski (Chrzanów).
Ceremonia Otwarcia Mistrzostw odbyła się w poniedziałkowy wieczór. Przestawiono poszczególne ekipy, po czym miejsce miał pokaz fajerwerków. W tym roku organizatorzy postarali się nieco bardziej niż rok temu.
Wtorek – rejestracja ekip, przegląd i certyfikacja modeli, loty treningowe. Na polu pojawiamy się z samego rana, wiatr niestety na tyle mocny (stabilne 7-8m/s a potem nawet 10), że jakiekolwiek loty są mocno nierozsądne. Koniec końców udajemy się na processing na godzinę 13. Po nim wracamy do hotelu zjeść obiad. Wieczorem ponowny wyjazd na pole. Jakiś przelotny deszczyk, potem następny, po godz 19 wiatr trochę cichnie, udaję się wykonać kilka lotów, ale warunki są trudne. Przy ziemi pozornie cicho, a wyżej niesamowita różnica – model na holu próbuje (jeden raz nawet skutecznie) urwać hol :0
Środa – walka w klasie F1B. Pierwsza kolejka o godzinie 7 rano. Ma zostać rozegranych 7 kolejek oraz dogrywki. Prognozy nie są sprzyjające, wiatr sporo powyżej 5m/s prawie przez cały dzień.
W pierwszej kolejce 4ms, w drugiej już 6-7ms. Po drugiej kolejce wydłużona przerwa do odszukania modeli. Modele odlatują 2-3km od startu. Po 5 kolejce jest około 30 osób z kompletem. Godzina przerwy „obiadowej” i potem jeszcze dwie kolejki. Wiatr ponad 8ms, modele i pogoń pokonują coraz większe odległości. Finalnie do dogrywek z naszych zawodników dochodzi jedynie Stanisław Skibicki. Dogrywając się z 19 innymi zawodnikami zajmuje 13 miejsce.
Tomasz Lipski na miejscu 24, a Adam Krawiec 29, obaj z niewielkimi stratami w jednej z kolejek. Drużynowo Polska ekipa zdobywa brąz! Za Serbią i Litwą.
Czwartek – rywalizacja w F1A. Z samego rana przyjemne 2 m/s, ale już w pierwszej kolejce rozwiało się do 4-5 m/s. Warunki stosunkowo trudne. W drugiej kolejce wiatr już powyżej 5 m/s z silniejszymi podmuchami. Krążenie na haku dość utrudnione. Modele lądują w słonecznikach albo przed pasem drzew, przed drogą przecinającą pole. Po pięciu kolejkach z kompletem na tablicy wyników jest 22 osoby, z Polskiej ekipy jedynie Piotr Wielosz-Hałasa.
Przerwa do 14.40 i potem dwie ostatnie kolejki lotów. Wiatr około 8ms, chwilami ciut słabszy. Warunki bardzo trudne, duże turbulencje w powietrzu, miejscami podczas lotu jest jak w pralce. Niektóre noszenia bardzo mocne, wyciągające modele na 300-400m. Piotrek niestety traci sekundy w 6 i 7 kolejce.
Do dogrywki tego dnia nie dotarł żaden z polskich zawodników. W porównaniu do gumówkarzy i silnikówkarzy wyraźnie słabsza współpraca na starcie, a wpadek po 80 sekund na zawodach tej rangi raczej nie da się usprawiedliwić w żaden sposób. Najlepiej wypadł debiutant na zawodach takiej rangi – Piotr Wielosz-Hałasa zajmując 44 miejsce. Michał Słyś – 52, a Henryk Krupa – 56. Zespołowo 17 miejsce.
Do dogrywek dotarło w sumie tylko 16 zawodników, co potwierdza trudne warunki. Dogrywkę wygrał Per Findahl z Szwecji, drugie miejsce Słoweniec Luka Biteznik, a trzecie Anders Persson. Dogrywka odbyła się po burzy, modele tonęły w powietrzu, stąd tylko dwie osoby wylatały 360 sekund i przeszły do drugiej dogrywki.
Piątek – loty F1C. Wreszcie przyjemna pogoda, z lekkim wiaterkiem. Edward Burek i Mariusz Gąsiorowski pewnie zaliczają komplet lotów maksymalnych. Marek Roman traci sekundy w dwóch pierwszych kolejkach i zajmuje 36 miejsce.
Do dogrywki dochodzi 22 zawodników. W pierwszej dogrywce 360 sekund zalicza 11 zawodników, w tym Mariusz Gąsiorowski. Edward Burek traci 10 sekund i zajmuje 12 pozycję. Po drugiej dogrywce Mariusz Gąsiorowski uplasował się na 9 miejscu. Polska drużynowo na 4 miejscu z zaledwie 4 sekundową stratą do podium.
Impreza lepiej zorganizowania niż rok temu, ale dalej brakowało dobrej organizacji niektórych elementów.
Wyniki Mistrzostw Europy:
- F1A: http://www.freeflightnews.org.uk/champs/ch18/EC18A.HTM
- F1B: http://www.freeflightnews.org.uk/champs/ch18/EC18B.HTM
- F1C: http://www.freeflightnews.org.uk/champs/ch18/EC18C.HTM
Zdjęcia i nie tylko:
- http://borut.mojforum.si/borut-about729-0-asc-0.html
- Processing: https://www.flickr.com/photos/128891240@N05/sets/72157697774666801
- F1A day: https://www.flickr.com/photos/128891240@N05/albums/72157697851103251
- F1B day: https://www.flickr.com/photos/128891240@N05/sets/72157696279232252
- F1C day: https://www.flickr.com/photos/128891240@N05/sets/72157669565008117
Wyjazd krośnieńskich zawodników Henryka Krupy i Michała Słysia na Mistrzostwa Europy Modeli Swobodnie Latających F1A,B,C został dofinansowany ze środków Urzędu Miasta Krosno.
______________
Opublikowano: 2018-08-30, 00:15:56